Wat is bagger en hoe vergaat het de leerlingen?
Bagger is een werkweek voor de 3e klas. De leerlingen van het gymnasium Camphusianum waren deze werkweek te gast bij de heer Scherpenzeel. Zij deden proeven rond de wiel van Bassa en maakten posters die aan het einde van de dag beoordeeld werden. De leerlingen werden opgedeeld in 5 groepen, die 5 groepen werden verdeeld in kleinere groepen die samenwerkten aan een poster. Elke groep had een eigen progamma dat zij elke dag van de week volgden.
Deze week volg ik groep C.
Fruitteelt
De eerste dag van de week gaat deze groep naar een fruitteelt bedrijf. Ze zullen daar wat leren over de verschillen tussen hoog- en laagstam bomen, economie van appels en peren, bijen, bestrijdingsmiddelen tegen ziekten en ongedierte en ten slotte zal er nog iets uitgelegd worden over Verschillende soorten appels en peren. Na afloop van de uitleg moeten de leerling een formulier met vragen over de uitleg invullen en inleveren. Tot slot zal er nog een poster gemaakt worden over een zelfbedachte hoofdvraag. De leerlingen kunnen ook zelf proeven uitvoeren.
Geologie
De tweede dag van de week fietsen de leerlingen naar een weiland waar ze grondboringen zullen gaan doen. Elk groepje krijgt een grondboor, een goot, een baak en een waterpas kruis mee, ze zullen deze spullen nodig hebben voor de twee grondboringen en de dijkmeting. Na afloop zullen zij met de spullen terug fietsen naar de schuur van de heer Scherpenzeel en wederom een poster maken.
Teken
De derde dag van de week wordt als rustigste dag van de week beschouwt. De leerlingen mogen zelf een plek in de omgeving zoeken en schetsen maken van verschillende natuur objecten. Daar hebben de leerlingen tot de middag de tijd voor, de schetsen worden becijfert. In de middag werken de leerlingen in de zelfde groepen aan een groot schilderwerk. Zij proberen hierbij de elementen te illustreren. Ook de schilderingen worden aan het eind van de dag becijfert.
Waterbeestjes
Deze dag gaan de leerlingen met netjes, bakken, emmers en zeefjes op pad. Zij zoeken een
Geschikte sloot om beestjes te vangen daarmee controleren zij de waterkwaliteit. Het eerste halfuur worden er beestjes gevangen in diverse sloten. In de middag wordt er wederom gewerkt aan een poster. Aan de hand van de onderzoeksvraag maken zij resultaten op van de vangsten die zij die ochtend hebben gedaan. Zij leren hiermee hoe ze op verschillende mannieren de waterkwaliteit te testen.
Chemie
De laatste dag wordt er extra hard gewerkt, de leerlingen hebben nu slechts tot 14.00 uur om de poster af te maken en de proeven te doen. Vandaag gaan de leerlingen watermonsters nemen van de sloten waar zij eerder beestjes hebben gevangen. Zij testen de helderheid, zuurstofgehalte, fosfaat, hardheid, pH, stikstofverbindingen en chloride-gehalte. Ten slotte maken zij van alle resultaten een poster en daarna sluiten zij de week af met een bedankje aan de heer Scherpenzeel en ruimen ze gezamelijk alle spullen op en vegen zij de schuur schoon.
En zo is bagger dit jaar alweer voor de 20e keer Afgerond. Ik hoop dat de leerlingen hebben genoten van deze week en ik wens hen veel plezier in de rest van het schooljaar.

Ik vind dat je een leuke tekst hebt geschreven. De tekst is zeer informatief. Daardoor mis ik wel een aantal puntjes:
BeantwoordenVerwijderen- De sfeer is niet heel goed beschreven. Je had bijvoorbeeld kunnen zeggen dat we op bankjes in een zeer oude schuur met lage balken zaten en dat iedereen zijn werk deed.
- Je had ook nog je eigen mening kunnen geven en hem kunnen onderbouwen met argumenten. Dat maakt de tekst nog interessanter om te lezen.
- De lay-out zou ik een klein beetje aanpassen. Het is overzichtelijker als je bv. 'Chemie' vetgedrukt maakt en geen spatie tussen de titel van de kop en de tekst zet.
- Soms heb je een zinsbouwfout gemaakt. Bijvoorbeeld deze zin onder het kopje 'Waterbeestjes': 'Zij zoeken een Geschikte sloot om beestjes te vangen, daarmee controleren zij de waterkwaliteit.' Een lezer denkt nu dat je met een geschikte sloot om beestjes te vangen controleert of de waterkwaliteit goed is. Dat kan natuurlijk niet. Het is handiger als je van de bijzin 'daarmee controleren zij de waterkwaliteit' een hoofdzin maakt en hem achter 'Deze dag gaan de leerlingen met netjes, bakken, emmers en zeefjes op pad. Dan moet je echter wel 'daarmee' vervangen voor 'hiermee'.
- Af en toe heb je een spellingsfout gemaakt. 'Wordt beschouwd' is met een 'd' in plaats van een 't'. Maar ik vind dat je al minder spellingsfouten maakt. Ga zo door!
Je hebt wel je verslag goed afgestemd op het publiek. Je schrijft dit namelijk voor ouders die meer te weten willen komen over de BAGgerweek. Dan is het fijn als je genoeg achtergrondinformatie over BAGger geeft. En dat doe je.
Casper